про стан підготовки закладів освіти до роботи у новому 2020-2021 навчальному році

Версія для друкуВерсія для друку

ДОПОВІДЬ

про стан підготовки закладів освіти до роботи у новому 

2020-2021 навчальному році

 

У країні триває процес реформування освітньої галузі, мета якого - створити  суспільство освіченого загалу, високої культури та рівних можливостей. Процес нелегкий, довготривалий, але  довгоочікуваний і необхідний.

Загальнодержавна система освіти прямує до реалізації Концепції Нової української школи, нового Закону України «Про освіту», «Про загальну середню освіту». Завдяки підтримці держави, органів самоврядування, депутатського корпусу, глибокому розумінню ними освітніх проблем, усупереч кризовим явищам, освіта району стабільно функціонувала у минулому навчальному році.

Нелегким був 2019-2020 навчальний рік. Він характеризувався напруженою роботою освітян району, що була спрямована на створення умов рівного доступу до здобуття якісної освіти, проведення зовнішнього незалежного оцінювання, поліпшення матеріально-технічної бази закладів освіти, перезавантаження методичної роботи, реалізацію Концепції «Нова українська школа». Мабуть, найнеочікуванішим фактором, а тому найскладнішим, виявилася робота в умовах карантину, коли навчальні заклади перейшли на навчання з використанням дистанційних технологій.

У 2020-2021 навчальному році в районі функціонуватимуть сім закладів освіти: п’ять закладів загальної середньої освіти, - а це 3 загальноосвітні школи I-III ступенів та 2 загальноосвітні школи I-II ступенів,  а також два заклади дошкільної освіти. За шкільні парти сядуть, відповідно до перспективної мережі,  395 учнів (у минулому році – 394).

Кадрова робота залишається пріоритетним напрямком у діяльності відділу освіти, сім’ї та молоді райдержадміністрації та очільників 7 навчальних закладів району. Освітній процес протягом 2020—2021 навчального року забезпечуватимуть 79 педагогічних працівників.

Окремо хочеться відмітити нововведення щодо питання підвищення кваліфікації педагогів. Із серпня 2019 року вчителі мають можливість зарахувати собі як обов’язкове підвищення кваліфікації не лише навчання в інститутах післядипломної педагогічної освіти, а й інші профільні курси.

А з 1 січня 2020 року за гроші, які виділяє держава на підвищення кваліфікації, вчителі мають можливість  навчатися в організаціях, які оберуть самостійно.

Загалом впродовж 5 років вчитель має пройти не менш як 150 годин підвищення кваліфікації. При цьому він зобов’язаний підвищувати кваліфікацію щорічно, незалежно від того, вичерпав 5-річну норму чи ні — це обов’язкова умова атестації.

Наразі є актуальним питання дистанційного навчання. Наказом по сектору освіти визначено осіб, відповідальних за впровадження дистанційного навчання. Вони пройшли он-лайн тренінг і у серпні проведуть навчання для працівників закладів освіти району.

Навчальні заклади підключені до мережі Інтернет зі швидкістю, що відповідає вимогам, та забезпечені комп’ютерною технікою, якої вистачить на випадок проведення дистанційного навчання.

 

Дошкільна освіта

На сьогодні дошкільною освітою охоплено 57 дітей району віком від 2 до 6 років.

Якість дошкільної освіти визначається за численними параметрами, основними з яких є цілісний гармонійний розвиток дитини та її готовність до

наступної ланки освіти – початкової школи.

Підтвердили свій професійний рівень коллективи дошкільних навчальних закладів району у підготовці та роботі  закладів під час карантину, які в складних фінансових умовах не спасували, а напружено працювали на результат. Бреусівський ДНЗ «Сонечко» розпочав роботу з 9 червня, а Оленівський ЗНЗ «Чебурашка» – з 22 червня.

Дошкільна галузь району, попри те, що представлена лише двома закладами, проводить велику роботу по досконалому здійсненню особистісно-орієнтовного виховання і навчання дошкільнят. Тому на сьогодні актуальними залишаються: проблема модернізації дошкільної освіти, осучасненні навчально-виховних технологій; потреба тіснішого інтегрування родинного і суспільного виховання, збереження пріоритетів родинного виховання, активного залучення членів сім’ї до участі в освітньому процесі дошкільного закладу.

Робота сектору освіти та працівників закладів дошкільної освіти була спрямована і надалі буде акцентуватися на питаннях

  •  охоплення стовідсотково дітей дошкільною освітою;
  •  Забезпечення якісної дошкільної освіти;
  •  Розвиток дитини дошкільного віку відповідно до її задатків, нахилів, здібностей, індивідуальних, психічних та фізичних особливостей;
  • Формування моральних норм та набуття життєвого соціального досвіду.

 

Нова українська школа

Учителі початкових класів та вчителі, які працюють та працюватимуть у 2020-2021 навчальному році  в з учнями за програмами НУШ, керівний склад загальноосвітніх шкіл пройшли навчання: дистанційний онлайн-курс на платформі EdEra та очний курс тренінгового навчання на базі Козельщинського ліцею.

У 2020/2021  навчальному році 38 дітей району підуть до першого класу ( у минулому році – 48).

Всі учні стовідсотково забезпечені підручниками.

Вчителі початкових класів продовжать роботу над реалізацією завдань  Державного стандарту початкової освіти та умов реалізації Концепції «Нова українська школа». Таке навчання сприятиме тому, що учні отримають цілісне уявлення про світ та  вчитимуться вирішувати реальні проблеми за допомогою знань із різних дисциплін.

Із метою створення комфортного освітнього середовища, організації освітнього процесу, реалізації інтегрованого навчання та забезпечення необхідних умов, засобів і технологій для навчання учнів 1-х класів у 2020/2021 навчальному році  централізовано буде придбано шкільні меблі (сучасні одномісні парти і стільці), 4 фабрики друку  (ноутбук, ламінатор, принтер) та 4 комплекти дидактичнх матеріалів. Придбання відбуватиметься за спрощеною системою «Прозоро» за кошти обласного та районного бюджетів: 212 та 23 тис.грн. відповідно.

Два роки поспіль фундація LEGO постачала безкоштовно навчальне обладнання в наші школи. На сьогодні немає чіткої інформації про забезпечення ним у цьому навчальному році.

Один із головних принципів Нової української школи – партнерство, у тому числі між школою та батьками. Батьки можуть створювати свої органи громадського самоврядування, а отже – впливати на освітній та виховний процеси. Співпраця між усіма учасниками освітнього процесу – учителів, учнів, адміністрацій та батьків – наріжний камінь, який допоможе досягти всіх інших результатів. Адже тільки так можна втілити головну мету: змінити освітнє середовище, впровадити навчання для життя, зробити українську школу відкритою, цікавою та сучасною.

У 2020/2021 навчальному році вчителі початкових класів продовжуватимуть роботу над реалізацією завдань, визначених навчальними програмами:

-          збереження й зміцнення здоров’я дитини, що повинне бути в центрі уваги;

-          забезпечення належного рівня викладання предметів, зокрема іноземної мови, інформатики, фізичної культури;

-          формування ключових і предметних компетентностей молодших школярів; створення умов для розвитку здібностей кожної дитини.

 

ЗАГАЛЬНА СЕРЕДНЯ ОСВІТА

Метою повної загальної середньої освіти є всебічний розвиток, виховання і соціалізація особистості, яка здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, відповідальності, трудової діяльності та громадянської активності. 

Якість загальної середньої освіти забезпечується і через реалізацію інваріативної та варіативної частин навчального плану. Результативність навчання - основна складова освітнього процесу.

Поглиблене вивчення предметів, додаткові години варіативної складової на вивчення навчальних дисциплін, зобов’язують заклади освіти продукувати показники якості освіти, що є значно вищими за обов’язковий загальноосвітній рівень. 

Учні нашого району теж повинні бути конкурентоспроможними на ринку праці. І в цьому мають допомогти вчителі.

Ступінь освіченості молодої людини визначає її подальшу долю. Тому, забезпечення високої якості освіти – один із пріоритетних напрямів роботи сучасної школи.

В районі  забезпечується впровадження профільного навчання.  У Бреусівській ЗОШ І-ІІІ ст.. впроваджується профіль «Історія України», в Оленівській ЗОШ І-ІІІ ст.. – «Українська мова та література».

 

 

Творча обдарованість

Учні закладів загальної середньої освіти Козельщинського району стають учасниками та переможцями різноманітних олімпіад, конкурсів, турнірів, акцій, тощо:

− Всеукраїнські учнівські олімпіади з навчальних дисциплін;

− Всеукраїнські конкурси з української мови імені Петра Яцика та Тараса Шевченка;

− Всеукраїнський конкурс учнівської творчості;

− Міжнародний математичний конкурс «Кенгуру»;

− Всеукраїнські конкурси: «Левеня», «Бобер», «Колосок», «Геліантус»;

–Міжнародний учнівський  конкурс  юних істориків «Лелека» та ін.

–Обласний конкурс на краще родинне дерево «Нашому роду нема переводу»

–Обласний конкурс дитячої казки і т.д.

 

Проведення зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингові дослідження якості освіти ЗНО У 2019-2020 н. р. кампанія ЗНО відбувалася відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 20.05.2020 № 392 «Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та етапів послаблення протиепідемічних заходів», постанови та розпорядження головного санітарного лікаря України від 21.05.2020 № 24 «Про затвердження тимчасових рекомендацій щодо організації протиепідемічних заходів при проведенні зовнішнього незалежного оцінювання, єдиного вступного іспиту та єдиного фахового вступного випробування в період карантину в зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)», п.6 доручення Прем’єр-міністра України Шмигаля Д. А. від 28.05.2020 № 18243/8/1-20, Закону України від 18.06.2020 № 725-ІX «Про внесення змін до деяких законів України щодо окремих питань завершення 2019/2020 навчального року»», листів МОН України від 17.06.2020 № 1/9-331 «Щодо організації підвезення учасників ЗНО з числа випускників закладів загальної середньої освіти до пунктів проведення ЗНО та у зворотному напрямку» та від 22.06.20 № 1/9-338 «Щодо реалізації Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо окремих питань завершення 2019/2020 навчального року» та з метою забезпечення високого організаційного рівня проведення зовнішнього незалежного оцінювання для учнів 11 класів Козельщинського району було забезпечено підвезення до пунктів тестування.

 Відповідно до Закону України від 22 червня 2020 року «Про внесення змін до деяких законів України щодо окремих питань завершення 2019/2020 навчального року» № 725-ІХ, учні можуть за власним бажанням скласти ДПА, зокрема у формі ЗНО, яке необхідне для вступу до закладів вищої освіти.

Водночас ті учні, які не планували цьогоріч вступати до вишів, можуть отримати атестат без складання ДПА у формі ЗНО.

Керівниками закладів загальної середньої освіти було створено перелік учнів, які бажають пройти ДПА. Ці випускники отримають свідоцтва про здобуття освіти і додатки до них на основі результатів зовнішнього незалежного оцінювання.

У цьому навчальному році усього 11 випускників 11 класів, а саме: Бреусівська ЗОШ – 6 учнів, Солоницька ЗОШ – 5 учнів.

Випускники Солоницької ЗОШ І-ІІІ та 3 випускники Бреусівської ЗОШ І-ІІІ ступенів не виявили бажання складати ЗНО, тому їм будуть видані свідоцтва про здобуття повної загальної середньої освіти на основі річних оцінок, які будуть виставлені в додатках до свідоцтва, а в графі ДПА буде написано звільнений (а).

Основна сесія ЗНО відбулася з 25 червня по 17 липня

   Із 6 випускників Бреусівської ЗОШ складати ЗНО бажання виявили 3 учні з таких предметів;

  • Українська мова і література(м. Кременчук)– 30 червня  – 3 учні;
  • Історія України - 9 червня(м. Кременчук)– – 3 учні;
  • Географія  - 15 червня(м. Кременчук)– – 3 учні;
  • Фізика – 2 липня  - м. Полтава – 1 учениця;
  • Біологія – 13 червня(м. Кременчук)– 2 учні.

Усі учні, які здали ЗНО, відмовилися від виставлення балів за ДПА у додатку до свідоцтва про повну загальну середню освіту.

Крім того, здобувачів освіти, які претендували б на золоту або срібну медаль, у 2019-2020 році не було.

Результати за ЗНО учні отримають у своїх особистих кабінетах.

 

Інклюзивний простір. Практичні кроки.

Індивідуальне навчання.

 

Питання забезпечення доступу до якісної освіти дітей з особливими освітніми потребами в районі є одним із завдань освіти. Відповідно до частини 6 статті 3 Закону «Про освіту» кожен ЗЗСО району готовий  створювати всі належні  умови для здобуття освіти  за місцем проживання  на різних формах навчання дітям із особливими освітніми потребами та інвалідністю з урахуванням індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів.

У минулому році дітей з особливими освітніми потребами було  5, у цьому році – 4, але це станом на 27 липня. У   2020/2021 н.р. буде організовано роботу 4 інклюзивних класів: 3 у Бреусівській школі та 1 у Солоницькій.

Для супроводу даної категорії  дітей в освітньому  процесі введено  4 ставки  асистента вчителя в інклюзивному класі.

          Для забезпечення конституційного права дітей з особливими освітніми потребами на освіту в загальноосвітньому просторі,  відповідно до потреб дитячого населення у районі планується заключення угоди на обслуговування даної категорії дітей з  інклюзивно-ресурсним центром протягом 2020-2021 навчального року.

Відповідно до результатів проведення попередньої тарифікації педагогічних працівників на 2020-2021 навчальний рік, сформовано перспективну мережу закладів загальної середньої освіти та контингентів учнів.

Відповідно до перспективної мережі на індивідуальній формі здобуття освіти знаходитиметься 15 учнів, з них:

 – за станом здоров’я  – 4 учні:

Бреусівська ЗОШ І-ІІІ ст.. – 2,

Солоницька ЗОШ І-ІІІ ст.. – 1,

Високовакулівська ЗОШ І-ІІ ст.. – 1;

  • у початкових класах – 4 учні:

Оленівська ЗОШ І-ІІІ ст.. – 2,  

Василівська ЗОШ І-ІІ ст.. – 2;

  • у 5-9 класах – 7 учнів:

Високовакулівська ЗОШ І-ІІ ст.. – 5 учнів: 5 клас -1, 7 клас – 4, Василівська ЗОШ І-ІІ ст.. – 2 учні: 7 клас - 1, 8 клас - 1.

У  статті 12 ЗУ «Про повну загальну середню освіту» у п.2 «Формування класів (груп) у закладах загальної середньої освіти»  вказано, що наповнюваність класів не може бути меншою, ніж 5 чоловік, але детально розглянувши кожен окремий  випадок  організації індивідуальної форми здобуття освіти  в закладах загальної середньої освіти району,  врахувавши територіальну віддаленість населених пунктів, демографічну ситуацію, людський фактор, вивчивши питання можливості підвозу до шкіл з нормативною наповнюваністю, при формуванні мережі закладів освіти на 2020-2021 навчальний рік  вирішено індивідуальну  форму  здобуття освіти  у вигляді педагогічного патронажу організувати в Оленівській, Солоницькій,  Василівській та Високовакулівській закладах загальної середньої освіти, що не суперечить чинному законодавству.

 

Національно-патріотичне виховання

 

Не можна сьогодні не відмітити, що упродовж навчального року у закладах освіти району систематично проводилися заходи патріотичного спрямування,до проведення яких активно залучалися ветерани війни та, особливо, учасники антитерористичної операції. Їхні виступи під час зустрічей за «круглим столом», на уроках мужності, розповіді про бої з ворогом, про подвиги бойових друзів служать прикладом патріотизму.

Багато зроблено для відродження системи патріотичного виховання молоді, проте ще є цілий пласт невирішених проблем. Нам усім слід перебудовуватися в питаннях добору тих форм і методів роботи з підлітками, які б максимально враховували особливості розвитку сучасного молодого покоління, їхні запити, захоплення, їхнє ставлення до соціальних змін, політичних подій і власну життєву позицію, що ґрунтуються на демократичному стилі взаємодії, сприяють формуванню критичного мислення, ініціативи і креативності.

Важливу роль у патріотичному вихованні дітей та учнівської молоді відіграє педагог, його особистий приклад, його погляди та практичні дії, що мають бути взірцем для наслідування.

 

Оздоровлення та відпочинок

Сектор освіти залишається координатором у питаннях відпочинку та оздоровлення дітей. При підготовці до проведення оздоровчої кампанії було сформовано банки дітей пільгових категорій, сформовано списки дітей, які бажали б поїхати на відпочинок до позаміських ДЗОВ, заброньовано 10 путівок до табору «Супутник», розроблено необхідні проекти рішень, що винеслися за затвердження сесією районної ради, але у зв’язку із запровадженим на всій території України карантину, на відпочинкових, ні оздоровчих змін у 2020 році не було.

 

Підготовка навчальних закладів до нового навчального року

З  метою належної та своєчасної  підготовки закладів освіти до початку нового 2020-2021 навчального року та в  осінньо-зимовий  період, сектор освіти райдержадміністрації інформує, що станом на 20.07.2020 року проведено ряд заходів, а саме:

 1. Проведено перевірку стану димових та вентиляційних каналів        (5250,00 грн.);            

 2. Проведено чергову повірку газового лічильника, який знаходиться у теплогенераторній Бреусівського ЗДО «Сонечко» (1961,75 грн.);

3. Проведено технічне обслуговування вузла обліку газу (коректор) в Оленівському ЗЗСО І-ІІІ ст.(13512,05 грн.);

4.Тривають поточні ремонти приміщень закладів освіти ( придбано фарби та матеріалів для ремонту -  21079,00 грн.);

Планується:

- заміна трьохфазного електролічильника у Бреусівському ЗДО «Сонечко» (орієнтовно 4000,00 грн.);

- перезаправка вогнегасників ( орієнтовно 8500,00 грн.);

- вимірювання параметрів електрообладнання у приміщеннях освіти (орієнтовно 14000,00 грн.);

- технічне обслуговування  систем газопостачання у навчальних закладах (орієнтовно 18000,00 грн.) ;          

 - заміна газового лічильника з встановленим засобом дистанційної передачі даних у Солоницькому ЗЗСО І-ІІ ст. ( орієнтовно 19000,00 грн); 

  - заготівля твердого палива 6 тон (40000,00 грн.).

Також інформуємо, що заборгованість за спожиті енергоносії та комунальні послуги по сектору освіти райдержадміністрації відсутні.

 

Окремо хочу поінформувати про  деякі зміни в освіті, що запроваджує МОН і які стосуватимуться вчителів

 

Оплата праці

Із 2020року стартувала реформа оплати праці педагогічних працівників, яка передбачає збільшення оплати праці для всіх освітян від 20 до 70%, а також поетапне продовження підвищення зарплати для них до 2023 року.

 

Сертифікація

У 2020 році продовжується Сертифікація педагогічних працівників. Кількість і склад учасників визначає Міністерство освіти і науки. Учителів нашого району  немає в списках на сертифікацію.

 

Зменшення «паперової» роботи

Необов’язковими стають плани роботи класних керівників, вихователів, бібліотекарів, методичних об’єднань, гуртків, спортивних секцій, поурочні плани, що складались на основі календарно-тематичних. Відтепер ці документи можуть створюватись лише за рішенням педагогічної ради закладу освіти та мати довільну форму й структуру, що має полегшити щоденну роботу вчителя.

 

Нова українська школа

Вчителі 1,2 та 3  класів продовжать працювати за стандартами Нової української школи.

 

Вчителі 11 класів

Вчителі, які працюють в 11 класі, розпочнуть роботу за новими програмами, що затверджені наказом МОН від 23.10.2017 № 1407.

Більшість змін, які описуються у методичних рекомендаціях, надійшли саме для одинадцятого класу.

Міністерство освіти і науки надіслало для практичного використання методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2019/2020 навчальному році, підготовлені спільно з Національною академією педагогічних наук України та Інститутом модернізації змісту освіти.

Нагадуємо, що у програмах з історії України (наказ МОН № 236 від 21 лютого 2019 року) також відбулись зміни, а відповідно потрібно внести зміни у календарне планування.

 

Запровадження домашньої освіти, екстернату та педагогічного патронажу

Із вересня 2019 року батьки школярів можуть скористатися всіма видами індивідуальної форми навчання – сімейною (домашньою) освітою, екстернатом або педагогічним патронажем. Вони передбачають гнучкіший спосіб навчання та дозволяють створити індивідуальну освітню траєкторію під потреби кожної окремої дитини. На сьогодні, як уже говорилося, навчальні заклади запроваджують різні види індивідуального навчання.

 

Важливо, щоб дитина не відставала від однолітків, а її знання відповідали бодай рівню Держстандарту. Для цього учні проходитимуть оцінювання 4 рази на рік, зокрема, складатимуть підсумковий контроль.

 

Інституційний аудит школи

Так, Полтавщина стала одним із 9 регіонів, де з’явилися перші управління Державної служби якості освіти.

Інституційний аудит – це зовнішнє оцінювання діяльності школи, що базується на ґрунтовному вивченні освітніх та управлінських процесів. Аудит покликаний допомогти школам стати більш якісними і в подальшому сформувати та підтримувати культуру якості освіти, що базується на прозорості, інноваційності та партнерстві учасників освітнього процесу.

Під час аудиту оцінюються:

освітнє середовище (наскільки безпечно та комфортно у школі, як організоване харчування, чи вистачає необхідного для навчання обладнання, кабінетів тощо);

систему оцінювання здобувачів освіти (як оцінюють навчальні досягнення учнів, наскільки система оцінювання прозора та зрозуміла);

педагогічну діяльність (якість викладацької діяльності, професійний розвиток педагогів, налагодженість співпраці між учасниками освітнього процесу);

управлінські процеси (наскільки управлінські рішення сприяють забезпеченню та постійному вдосконаленню якості освітньої діяльності, наскільки ефективна внутрішня система забезпечення якості освіти тощо).

Поруч з досягненнями маємо і чимало проблем. Найбільшою і похідною для інших негараздів є відсутність учнівського контингенту. Вона веде за собою зменшення годин у зв’язку з організацією індивідуального навчання або і взагалі неможливість, передбачену законодавством, його організувати. Наприклад, у Солоницькій ЗОШ І-ІІІ ст.. немає 10 та 11 класів, У Оленівській ЗОШ І-ІІІ ст.. – 10 класу, наповнюваність 10-11 класів – менше 5 учнів.

Це зменшення навантаження вчителів, скорочення ставок педагогів-організаторів,  заступників з виховної роботи, що негативно впливає на організацію виховної діяльності у закладах освіти.

Другою проблемою є недостатнє фінансування.

Загалом  мережа закладів освіти району задовольняє потреби жителів регіону. На сьогодні ми знаходимося в Процесі реорганізації та закриття малокомплектних закладів освіти. Хоча станом на 1 вересня 2020 року законодавство дозволило існування закладів з наповнюваністю до 40 учнів до 1 вересня 2021 року, з наповнюваністю до 50 учнів до 1 вересня 2021 року, ми розуміємо,  що процес цей є незворотним, і, хочемо цього чи ні, він відбудеться, так як наповнюваність навчальних закладів з кожним роком зменшується, створюються опорні заклади, на повну потужність йде процес децентралізації.

Разом з тим, ми повинні розуміти, що це дасть змогу підвищити якість освітнього процесу, покращити доступ школярів до якісної освіти.

Здобуття повної загальної середньої освіти на сучасному етапі є не лише конституційним правом, а й обов’язковою нормою.

Проблем в освітянській галузі району, звичайно, більше, ніж окреслено в доповіді.

         Переконана, що спільними зусиллями освіта району буде набувати нових барв. Інакше не можна –наше надійне майбутнє народжується в якості сьогоднішньої освіти.

          Сподіваюся, що набутий цьогоріч досвід вирішення освітніх проблем забезпечить успішну практичну реалізацію нових завдань розвитку освіти в районі.

          Стратегічним  завданням діяльності на наступний рік визначено надання якісних освітніх послуг,  створення комфортних умов для розвитку дітей, співпрацю з органами місцевого самоврядування та громадами у вирішенні ключових питань розвитку освіти району.

 

Виконувач обов’язків

завідувача сектору освіти

райдержадміністрації                                                               Н.Я.Стрілець

 

Наверх ↑